Een nieuw soort brandstof zou kunnen dienen als alternatief voor accu's in elektrische auto's; daarmee zou een auto aangedreven door waterstof eindelijk realiteit kunnen worden.

 

Aan de universiteit van Erlangen-Nuremberg houden de Excellence Cluster Engineering of Advanced Materials en de Energy Campus Nuremberg zich bezig met onderzoek naar de mogelijkheid om energie in vloeibare stoffen op te slaan, zodat deze gebruikt kan worden in combinatie met de huidige benzine- en diesel-distributie. Zulke zogenaamde energiedragende stoffen kunnen weer worden 'opgeladen' en ze worden dus niet eenmalig verbruikt, zoals benzine.

 

In Nuremberg is de aandacht momenteel gericht op de stof N-ethylcarbazol als energiedragende vloeistof die als het ware kan worden opgeladen met waterstof. Door het absorberen van waterstof wordt de vloeistof omgezet in een energierijke 'perhydro-vorm'.

 

In de auto wordt de waterstof langs chemische weg weer uit de vloeistof gehaald en kan dan worden gebruikt als brandstof voor een brandstofcel of een interne verbrandingsmotor. Bij het tanken wordt de 'ontladen' (energie-arme) Carbazol weer uit de auto gepompt en vervangen door nieuwe (energierijke) Carbazol.
Voor de autorijder verandert er eigenlijk niets tijdens het tanken, alleen krijgt het tankpistool een andere vorm.

 

De nieuwe technologie vormt een concurrent voor de reeds ontwikkelde technologie waarbij zuivere waterstof onder een druk van 700 bar in een tank in de auto wordt opgeslagen. De nieuwe technologie heeft het grote voordeel dat de hele infrastructuur met tankstations en hun bevoorrading nauwelijks hoeft te worden veranderd. Er is geen hoge druk nodig en de vloeistof N-ethylcarbazol lijkt heel veel op diesel. Een liter N-ethylcarbazol kan ongeveer tweemaal zoveel waterstof bevatten (54 gram) als de equivalente inhoud in een 700-bar waterstoftank. De reikwijdte en de hoeveelheid energie komen overeen met die van huidige auto's.

 

De technologie-afdeling van de universiteit van Erlangen-Nuremberg wordt geleid door de professoren Arlt en Wasserscheid. Zij hebben een consortium gevorm met een aantal firma's, waaronder autofabrikanten, de chemische industrie, een energiemaatschappij, een elektriciteitsmaatschappij en een gasproducent. Energiedragende stoffen zoals Carbozol kunnen ook gebruikt worden voor het stabiliseren van de elektriciteitsvoorziening en voor energie-opslag bij zonnecel-installaties.

 

Bron: Prof. Dr.-Ing. Wolfgang Arlt

 

Meer info:
www.tvt.cbi.uni-erlangen.de/eng/index.html