E-revolutie of zondeval? De Vespa wordt elektrisch!
16 november 2016
op
op
In plaats van stinkende vier- of tweetakt verbrandingsmotoren heeft het mobiliteitswonder van Italië voor volgend jaar iets heel slims bedacht: De Vespa wordt elektrisch! Vanaf de tweede helft van 2017 staat de Vespa Elettrica in de etalages van de bromfietswinkels.
Dat Tesla geen alleenheerser meer is op het gebied van elektrische aandrijving, weten we al sinds de onlangs aangekondigde elektrische auto Bolt. Met zijn actieradius van maximaal 238 mijl = 380 km en prijzen van ongeveer $ 38.000 is deze elektrische middenklasser van GM niet alleen heel praktisch, maar ook een echte concurrent voor de Amerikaanse pionier in elektrische auto’s met een grote T op de grill. Hij komt zelfs eerder op de markt dan de model 3 van Tesla, waarmee hij moet concurreren, want de productie is (weliswaar in kleine aantallen) al begonnen.
We zien dus, dat de elektrificatie van het personenvervoer heel goede vooruitgang boekt. Maar het is verbazend dat het bij de kleine tweewielers niet zo vlot gaat, in elk geval niet in Europa. In China rijden inmiddels massa’s goedkope geëlektrificeerde scooters rond en die helpen daar, de enorme smog in de miljoenensteden te verminderen. Maar hier in het westen verpesten de tweetaktmotoren van kleine tweewielers met hun stank nog steeds de atmosfeer in de stad. Zelfs veel viertakters rijden nog altijd zonder katalysator rond. Dat komt doordat de wetgever vindt, dat de absolute bijdrage aan schadelijke stoffen van kleine tweewielers te klein is om zich zorgen over te maken. Dat is misschien waar, maar het blijft stinken.
Juist bij scooters en dergelijke tweewielers is de actieradius minder belangrijk. Er is vrijwel niemand die lange reizen onderneemt met zijn Vespa. Scooters zijn eigenlijk alleen maar een hulpmiddel voor het overbruggen van de wachttijd, tot de teenagers oud genoeg zijn om een echt rijbewijs te halen. Ze worden alleen gebruikt voor een ritje naar het strand of naar het centrum van de stad. Met een actieradius van 50 km kom je dan al een heel eind, en 100 km zou al een luxe zijn. Des te beter dat nu een grote en gerenommeerde fabrikant van gemotoriseerde tweewielers na 70 jaar op de moderne toer gaat, en de Vespa Elettrica uitbrengt. De technische gegevens zijn helaas nog niet gepubliceerd. Maar aan de foto’s te zien krijgen ze in elk geval een mooie blauwe striping. Het is te hopen dat dit model een groot succes wordt.
Dat Tesla geen alleenheerser meer is op het gebied van elektrische aandrijving, weten we al sinds de onlangs aangekondigde elektrische auto Bolt. Met zijn actieradius van maximaal 238 mijl = 380 km en prijzen van ongeveer $ 38.000 is deze elektrische middenklasser van GM niet alleen heel praktisch, maar ook een echte concurrent voor de Amerikaanse pionier in elektrische auto’s met een grote T op de grill. Hij komt zelfs eerder op de markt dan de model 3 van Tesla, waarmee hij moet concurreren, want de productie is (weliswaar in kleine aantallen) al begonnen.
We zien dus, dat de elektrificatie van het personenvervoer heel goede vooruitgang boekt. Maar het is verbazend dat het bij de kleine tweewielers niet zo vlot gaat, in elk geval niet in Europa. In China rijden inmiddels massa’s goedkope geëlektrificeerde scooters rond en die helpen daar, de enorme smog in de miljoenensteden te verminderen. Maar hier in het westen verpesten de tweetaktmotoren van kleine tweewielers met hun stank nog steeds de atmosfeer in de stad. Zelfs veel viertakters rijden nog altijd zonder katalysator rond. Dat komt doordat de wetgever vindt, dat de absolute bijdrage aan schadelijke stoffen van kleine tweewielers te klein is om zich zorgen over te maken. Dat is misschien waar, maar het blijft stinken.
Juist bij scooters en dergelijke tweewielers is de actieradius minder belangrijk. Er is vrijwel niemand die lange reizen onderneemt met zijn Vespa. Scooters zijn eigenlijk alleen maar een hulpmiddel voor het overbruggen van de wachttijd, tot de teenagers oud genoeg zijn om een echt rijbewijs te halen. Ze worden alleen gebruikt voor een ritje naar het strand of naar het centrum van de stad. Met een actieradius van 50 km kom je dan al een heel eind, en 100 km zou al een luxe zijn. Des te beter dat nu een grote en gerenommeerde fabrikant van gemotoriseerde tweewielers na 70 jaar op de moderne toer gaat, en de Vespa Elettrica uitbrengt. De technische gegevens zijn helaas nog niet gepubliceerd. Maar aan de foto’s te zien krijgen ze in elk geval een mooie blauwe striping. Het is te hopen dat dit model een groot succes wordt.
Read full article
Hide full article
Discussie (4 opmerking(en))