"Een nieuwe definitie is nodig voor het begrip sensoren"
15 november 2017
op
op
National Instruments (NI) heeft meer dan 35.000 klanten wereldwijd. Klanten die werkzaam zijn in de meest uiteenlopende sectoren, van automotive tot aan telecommunicatie en van lucht- en ruimtevaart tot aan de medische wereld: een groot en gevarieerd klantenbestand. Dit klantenbestand stelt NI in staat om te voorspellen welke test- en meettechnologieën het belangrijkst zijn voor innovatie. Ontdek daarom dan ook meer over dit onderwerp met een focus op sensoren.
Vergeet niet dat toekomstige technologieën steeds meer sensoren bevatten en wat belangrijker is... met name de meer ongebruikelijke sensoren, waardoor het een steeds grotere uitdaging vormt om ze ook (goed) te testen.
Bekijk de vierdelige webcastserie van National Instruments om meer te weten te komen over gemeenschappelijke sensor- en signaalmetingen. Engineers leggen de voor- en nadelen van bepaalde meetapplicaties uit: van theorie tot aan de praktijk.
Herdefiniëring van het begrip sensoren
Janusz Bryzek, een van de bestuursleden van Fairchild Semiconductor, meldt dat sensoren in de komende tien jaar met honderden miljarden per jaar kunnen worden vervaardigd. Vergelijk dit met het huidige aantal van tien miljoen per jaar. Wordt deze groei objectief bekeken, dan mag worden gesteld dat MEMS (Micro Electro Mechanical Systems) 30% van de totale wereldmarkt bereiken met een waarde van meer dan 100 miljard dollar per jaar. Vergeleken met de waarde van 11 miljard dollar in 2012 is dat een enorme sprong.
Deze enorme toename aan sensoren vormt een interessante uitdaging voor testafdelingen en hun engineers. Een groot aantal industrieën wordt gedwongen hun fundamentele kennis van wat een sensor is te wijzigen. Het oorspronkelijke begrip dat sensoren alleen geschikt zijn voor het meten van temperatuur, druk, kracht en andere basisparameters is achterhaald.
Hoge verwachtingen leiden tot grotere uitdagingen
De meest duidelijke voorbeelden van deze uitdaging liggen in de in zeer hoge aantallen en de consumentmarkten, zoals automotive en telecommunicatie. Klanten, leveranciers en zelfs wetgevende organisaties hebben op dit terrein hoge verwachtingen. Neem als voorbeeld de auto: sensoren werden in het verleden ingezet om de belangrijkste gegevens over de motor te verzamelen, zoals temperatuur en oliedruk. Door de toenemende vraag van consumenten en de overheid werden autofabrikanten gedwongen om de toepassing van elektronische componenten en de daarmee gepaard gaande mogelijkheden aanzienlijk te verhogen. Tegenwoordig zijn voertuigen bijvoorbeeld verplicht om hun emissies te regelen, gevaarlijk menselijk rijgedrag te corrigeren, radio-, telefoon- en satellietsignalen te ontvangen en daarnaast ook nog voldoende entertainment aan de passagiers aan te bieden.
Om aan dergelijke vragen ook daadwerkelijk te kunnen voldoen moeten engineers hun ideeën over de sensortechnieken verbreden, bijvoorbeeld met CO2-sensoren voor het meten van de uitstoot van de katalysator, camera’s voor het toezicht houden op de bestuurder, antennes voor het oppikken van de digitale radio- en navigatiesignalen en een beeldscherm voor het leveren van video- en communicatiebeelden.
Het gaat hierbij slechts om enkele willekeurige voorbeelden van de nieuwe typen sensoren, een inzicht dat ondersteund wordt door Tom Pierce, Vice President en General Manager voor Test and Measurement bij Honeywell Sensing and Control. “Mensen gaan in de toekomst sensoren aanbrengen op plaatsen waaraan wij nooit hebben gedacht,” aldus Pierce. “De noodzaak voor sensoren is als een vulkaanuitbarsting en er zijn veel meer potentiële sensortoepassingen dan wij kunnen voorspellen.”
Vergeet niet dat toekomstige technologieën steeds meer sensoren bevatten en wat belangrijker is... met name de meer ongebruikelijke sensoren, waardoor het een steeds grotere uitdaging vormt om ze ook (goed) te testen.
Bekijk de vierdelige webcastserie van National Instruments om meer te weten te komen over gemeenschappelijke sensor- en signaalmetingen. Engineers leggen de voor- en nadelen van bepaalde meetapplicaties uit: van theorie tot aan de praktijk.
Herdefiniëring van het begrip sensoren
Janusz Bryzek, een van de bestuursleden van Fairchild Semiconductor, meldt dat sensoren in de komende tien jaar met honderden miljarden per jaar kunnen worden vervaardigd. Vergelijk dit met het huidige aantal van tien miljoen per jaar. Wordt deze groei objectief bekeken, dan mag worden gesteld dat MEMS (Micro Electro Mechanical Systems) 30% van de totale wereldmarkt bereiken met een waarde van meer dan 100 miljard dollar per jaar. Vergeleken met de waarde van 11 miljard dollar in 2012 is dat een enorme sprong.
Deze enorme toename aan sensoren vormt een interessante uitdaging voor testafdelingen en hun engineers. Een groot aantal industrieën wordt gedwongen hun fundamentele kennis van wat een sensor is te wijzigen. Het oorspronkelijke begrip dat sensoren alleen geschikt zijn voor het meten van temperatuur, druk, kracht en andere basisparameters is achterhaald.
Hoge verwachtingen leiden tot grotere uitdagingen
De meest duidelijke voorbeelden van deze uitdaging liggen in de in zeer hoge aantallen en de consumentmarkten, zoals automotive en telecommunicatie. Klanten, leveranciers en zelfs wetgevende organisaties hebben op dit terrein hoge verwachtingen. Neem als voorbeeld de auto: sensoren werden in het verleden ingezet om de belangrijkste gegevens over de motor te verzamelen, zoals temperatuur en oliedruk. Door de toenemende vraag van consumenten en de overheid werden autofabrikanten gedwongen om de toepassing van elektronische componenten en de daarmee gepaard gaande mogelijkheden aanzienlijk te verhogen. Tegenwoordig zijn voertuigen bijvoorbeeld verplicht om hun emissies te regelen, gevaarlijk menselijk rijgedrag te corrigeren, radio-, telefoon- en satellietsignalen te ontvangen en daarnaast ook nog voldoende entertainment aan de passagiers aan te bieden.
Om aan dergelijke vragen ook daadwerkelijk te kunnen voldoen moeten engineers hun ideeën over de sensortechnieken verbreden, bijvoorbeeld met CO2-sensoren voor het meten van de uitstoot van de katalysator, camera’s voor het toezicht houden op de bestuurder, antennes voor het oppikken van de digitale radio- en navigatiesignalen en een beeldscherm voor het leveren van video- en communicatiebeelden.
Het gaat hierbij slechts om enkele willekeurige voorbeelden van de nieuwe typen sensoren, een inzicht dat ondersteund wordt door Tom Pierce, Vice President en General Manager voor Test and Measurement bij Honeywell Sensing and Control. “Mensen gaan in de toekomst sensoren aanbrengen op plaatsen waaraan wij nooit hebben gedacht,” aldus Pierce. “De noodzaak voor sensoren is als een vulkaanuitbarsting en er zijn veel meer potentiële sensortoepassingen dan wij kunnen voorspellen.”
Read full article
Hide full article
Discussie (1 opmerking(en))