In een gezamenlijk project hebben Audi, Philips, Automotive Lighting, Merck en de Universiteit van Keulen de eerste 3D-OLED-achterlichten voor een auto ontwikkeld. Het demonstratiemodel werd ingebouwd in een Audi TT. Gedurende het drieëneenhalf jaar durende project zijn de partners er in geslaagd om driedimensionaal gevormde OLED’s met een groot oppervlak in een achterlichtmodule te integreren. Deze wereldpremiere laat zien hoezeer de nieuwe lichttechnologie het uiterlijk van toekomstige auto’s kan veranderen.

 

Het materiaal voor de nieuwe OLED’s werd door Merck en de Universiteit van Keulen ontwikkeld en kan in verschillende lagen op voorgevormd glas worden aangebracht. Hierbij werden uitgebreide kwaliteitsanalyses uitgevoerd omdat de prestaties van OLED-verlichting voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de zuiverheid van het materiaal. De demonstratie-achterlichten werden door Philips geproduceerd waarbij de gebruikelijke 2D-fabricage van OLED’s aan de 3D-modellen werd aangepast. Automotive Lighting ontwikkelde ondersteunende concepten voor de ophanging en de aansturing van de OLED’s terwijl tenslotte Audi een speciaal voor OLED’s geschikt ontwerp voor integratie van de achterlichten in een Audi TT maakte.