Geen zeldzame aardmetalen meer in hybride auto’s
18 juli 2016
op
op
Bij de productie van hybride en elektrische auto’s, en dan vooral in de elektrische motoren, wordt tot nog toe veelvuldig gebruik gemaakt van zeldzame aardmetalen. Neodymium als magneetmateriaal is tamelijk warmtegevoelig. Om dit te verbeteren worden tot nu toe het zeer zeldzame dysprosium en/of terbium toegevoegd, beide zeer schaars uit China verkrijgbaar (neodymium wordt ook in de US en Australië gedolven en is aanzienlijk minder zeldzaam).
Om deze bottleneck te omzeilen heeft Daido Electronics neodymiummagneten weten te maken via een hot deformation-proces dat kristallen op nanometerschaal uitricht. Dit proces verschilt van het sinter-proces in dat de kristalstructuren hierbij ongeveer 10 maal kleiner zijn, wat een grotere hittebestendigheid oplevert. Honda heeft vervolgens voor de nieuwe magneten een motor ontwikkeld waarbij de vorm van de magneet (de rotor) is aangepast om de magnetische flux van de magneet te optimaliseren.
Vanaf augustus 2016 begint Daido Electronics met de massaproductie van de nieuwe magneten. De Honda Freed, gepland voor dit najaar, zal het eerste hybride productievoertuig zijn dat met de nieuwe magneten/motoren wordt uitgerust.
Meer info: http://world.honda.com/news/2016/4160712eng.html.
Om deze bottleneck te omzeilen heeft Daido Electronics neodymiummagneten weten te maken via een hot deformation-proces dat kristallen op nanometerschaal uitricht. Dit proces verschilt van het sinter-proces in dat de kristalstructuren hierbij ongeveer 10 maal kleiner zijn, wat een grotere hittebestendigheid oplevert. Honda heeft vervolgens voor de nieuwe magneten een motor ontwikkeld waarbij de vorm van de magneet (de rotor) is aangepast om de magnetische flux van de magneet te optimaliseren.
Vanaf augustus 2016 begint Daido Electronics met de massaproductie van de nieuwe magneten. De Honda Freed, gepland voor dit najaar, zal het eerste hybride productievoertuig zijn dat met de nieuwe magneten/motoren wordt uitgerust.
Meer info: http://world.honda.com/news/2016/4160712eng.html.
Read full article
Hide full article
Discussie (2 opmerking(en))