Onderzoekers van de Technische Universität München (TUM) hebben in samenwerking met BMW een sensorsysteem ontwikkeld dat de gezondheidstoestand van de bestuurder meet, bij plotselinge veranderingen waarschuwt en in noodgevallen de auto veilig tot stilstand brengt. Daarnaast kan het systeem door de bestuurder worden gebruikt om zelf tijdens het rijden een eenvoudige gezondheidstest uit te voeren.

 

De sensoren van het systeem bevinden zich in het stuurwiel en meten de hartslag, de elektrische weerstand van de huid en het zuurstofgehalte van het bloed. De gegevens worden draadloos naar een microprocessor gezonden die de waarden op een display weergeeft. Hartslag en zuurstofconcentratie worden bepaald uit de reflectie van infrarood licht door de vingers, en om de huidweerstand te meten zijn er aanraaksensoren in het stuurwiel geïntegreerd. Uit de huidweerstand kan bijvoorbeeld worden afgeleid of de bestuurder zich in een stresssituatie bevindt of dat de bloeddruk boven een kritische waarde stijgt. De meetgegevens worden niet alleen voor de bestuurder op het display weergegeven, maar ook door een microcontrollerapplicatie geïnterpreteerd en doorgegeven aan het elektronisch systeem van de auto.

 

Meer info:
http://portal.mytum.de/pressestelle/pressemitteilungen/NewsArticle_20111103_104018