Onderzoekers van de Technische Universität München (TUM) zijn begonnen met de voorbereiding van de grootste praktijktest (met 120 auto’s) van een nieuw communicatiesysteem tussen auto’s onderling en tussen auto’s en vaste verkeersregelsystemen. Dit nieuwe systeem maakt het mogelijk dat ‘intelligente’ auto’s elkaar waarschuwen voor gevaarlijke verkeerssituaties en daar vervolgens op anticiperen. Doel van het nieuwe communicatiesysteem is dat de verkeersdoorstroming veiliger en efficiënter wordt en dat er minder CO2 wordt uitgestoten.

 

Het ‘Car-to-Car’ en ‘Car-to-X’ communicatiesysteem is gebaseerd op de WLAN-standaard. Informatie kan tussen auto’s en verkeersinfrastructuur worden uitgewisseld, maar ook tussen auto’s onderling. Als er geen directe verbinding mogelijk is kunnen andere auto’s de informatie doorsturen (multihopping) of opslaan en opnieuw uitzenden (store & forward). Het systeem waarschuwt bijvoorbeeld met een nood-remlicht op het display dat een verderop rijdende auto sterk afremt, en bij ongelukken wordt de route van de aanrijdende hulpdiensten aangegeven. De testscenario’s voor de test, die in de omgeving van Frankfurt op autobahnen en secundaire wegen, maar ook in de stad zelf zal worden gehouden, worden in een speciaal hiervoor ingericht simulatielab van de TUM ontwikkeld.

 

Meer info:
http://portal.mytum.de/pressestelle/pressemitteilungen/NewsArticle_20111011_125333

 

Foto: simTD