Li-ion-accu met ingebouwde verwarming
03 februari 2016
op
op
Zelfs mensen die maar heel weinig afweten van elektriciteit zullen bevestigen dat accu’s bij temperaturen onder het vriespunt niet zo goed presteren. Dat is bij telefoons en laptops misschien niet zo erg, maar het is een gigantisch probleem voor elektrische voertuigen, drones en buiten-robots. Onderzoekers van Penn State University en EC Power State College hebben nu een lithium-ion-accu ontworpen die zichzelf opwarmt als de temperatuur onder het vriespunt daalt. Hiermee worden de winterse zorgen om verminderde actieradius bij de bezitters van elektrische voertuigen een stuk minder.
Volgens het artikel van de onderzoekers in het tijdschrift Nature treedt bij conventionele accu’s bij temperaturen onder het vriespunt een behoorlijk vermogensverlies op, met als gevolg langzaam opladen, beperkt regeneratief remmen en een reductie van de actieradius met wel 40%. Om dit verlies te compenseren zijn grotere en duurdere accu’s nodig.
De nieuwe voor ieder klimaat geschikte accu die nu wordt ontwikkeld weegt naar men zegt slechts 1,5% meer dan een standaardaccu en is maar 0,04% duurder. De accu kan zichzelf binnen 20 seconden van -20 °C tot 0 °C opwarmen en binnen 30 seconden van -30 °C tot 0 °C, bij een verbruik van respectievelijk 3,8% en 5,5% van de capaciteit van de cel – en dat is veel minder dan het verlies van 40% bij conventionele lithium-ion-accu’s.
De ‘all-climate’-accu bevat een stuk nikkelfolie met een dikte van 50 micrometer waarvan het ene einde is verbonden met de minpool en het andere einde naar buiten uitsteekt en zo een derde aansluiting vormt. Tussen deze derde aansluiting en de pluspool bevindt zich een temperatuursensor met schakelaar. Als de temperatuur onder het vriespunt daalt, wordt het circuit ingeschakeld en loopt er stroom door de nikkelfolie waardoor deze warm wordt en het inwendige van de accu opwarmt. Als de temperatuur van de accu 0 °C heeft bereikt wordt het verwarmingscircuit weer uitgeschakeld. Dit is zeker goed voor elektrische voertuigen, maar zou het ook voldoende zijn om als starthulp te dienen?
Volgens het artikel van de onderzoekers in het tijdschrift Nature treedt bij conventionele accu’s bij temperaturen onder het vriespunt een behoorlijk vermogensverlies op, met als gevolg langzaam opladen, beperkt regeneratief remmen en een reductie van de actieradius met wel 40%. Om dit verlies te compenseren zijn grotere en duurdere accu’s nodig.
De nieuwe voor ieder klimaat geschikte accu die nu wordt ontwikkeld weegt naar men zegt slechts 1,5% meer dan een standaardaccu en is maar 0,04% duurder. De accu kan zichzelf binnen 20 seconden van -20 °C tot 0 °C opwarmen en binnen 30 seconden van -30 °C tot 0 °C, bij een verbruik van respectievelijk 3,8% en 5,5% van de capaciteit van de cel – en dat is veel minder dan het verlies van 40% bij conventionele lithium-ion-accu’s.
De ‘all-climate’-accu bevat een stuk nikkelfolie met een dikte van 50 micrometer waarvan het ene einde is verbonden met de minpool en het andere einde naar buiten uitsteekt en zo een derde aansluiting vormt. Tussen deze derde aansluiting en de pluspool bevindt zich een temperatuursensor met schakelaar. Als de temperatuur onder het vriespunt daalt, wordt het circuit ingeschakeld en loopt er stroom door de nikkelfolie waardoor deze warm wordt en het inwendige van de accu opwarmt. Als de temperatuur van de accu 0 °C heeft bereikt wordt het verwarmingscircuit weer uitgeschakeld. Dit is zeker goed voor elektrische voertuigen, maar zou het ook voldoende zijn om als starthulp te dienen?
Read full article
Hide full article
Discussie (0 opmerking(en))