Udo: Waar zien jullie de grootste voordelen in vergelijking met andere leveranciers van inductieve componenten?
Mauricio: De inductieve componenten kunnen volledig op maat worden gemaakt. En dankzij de nieuwe aanpak en materialen is het heel concurrerend: het kan een prijsvoordeel tot wel 75% bieden in vergelijking met andere leveranciers. Onze oplossingen kunnen zelfs 20% goedkoper zijn dan wat onze Chinese concurrenten kunnen bieden. Het andere grote voordeel is dat het vloeibare materiaal vrijwel elke vorm mogelijk maakt.
 
Udo: U had het ook over andere mogelijke toepassingen. Kunt u iets meer vertellen over het dynamisch draadloos opladen en uw project in Salo?
 
Wegen met magnetisch beton 


Mauricio: Dynamisch inductief draadloos opladen van auto’s van particulieren op de weg ligt in het verschiet, maar dat zal niet zo gemakkelijk te realiseren zijn. Daarvoor moeten nog veel barrières worden doorbroken. Maar er zijn al wel specifieke gevallen waar deze techniek al wordt toegepast. Bijvoorbeeld bij BRT -systemen (Bus Rapid Transit). In veel landen rijden die op vaste rijbanen. Met de MAGMENT Charging Slab is het mogelijk om het laden met onderbrekingen te laten plaatsvinden. De bussen hoeven dan niet ‘s nachts in één keer te worden opgeladen, maar ze laden bij bij elke halte. Zo kunnen OV-bedrijven 80% kleinere accu’s gebruiken in hun bussen en dat maakt ze betaalbaar voor gebruik in steden (de besparing per bus kan oplopen tot $260.000). Het eerste dynamische inductieve testtraject is gepland in Salo in Finland. Het zal een totale lengte hebben van 1200 meter, van het treinstation naar de IoT-campus. Dat wordt een echte operationele dienst met elektrische voertuigen van BYD , TAM , LEVC en Sensible4. Daar zullen de voertuigen onder reële omstandigheden worden getest met normale passagiers. Het wordt in de tweede helft van 2018 opgeleverd.
 
Dynamisch inductief draadloos laadsysteem

Udo: En wat kunnen we na het Salo-project verwachten?
Mauricio: We willen de wereld laten kennismaken met het concept van dynamisch inductief draadloos opladen met behulp van magnetiseerbaar beton. Maar dynamisch inductief draadloos opladen is maar één van de mogelijkheden van het product. Dankzij de sterke magnetische effecten van het materiaal zijn veel verschillende toepassingen mogelijk. Voor de nieuwe duurzame energiecentrales, zoals windparken, is er bijvoorbeeld een veel behoefte aan transportmogelijkheden voor gelijkspanning ( HVDC -Transmission) en dat brengt problemen met elektromagnetische straling met zich mee. Het kan worden ingezet als een afscherming voor het HVDC -systeem om die straling te reduceren. Het voordeel: Het betonmengsel kan ter plaatse worden aangemaakt, wat veel bespaart op transport- en materiaalkosten.