Onderzoekers van de University of British Columbia hebben een nieuw draadloos laadsysteem voor elektrische auto’s ontwikkeld waarbij geen gebruik wordt gemaakt van elektromagnetische straling om de energie over te brengen. Het nieuwe systeem is eenvoudig in gebruik en is in staat om een vermogen van 3,3 kW te transporteren. In vergelijking met een laadsysteem via kabels wordt een rendement van meer dan 90% gehaald.

 

Het nieuwe laadsysteem werkt met draaiende magneten. Eén magneet bevindt zich in het basisstation op de parkeerplaats en wordt aangedreven door een via het lichtnet gevoede motor. In de ontvanger in de auto bevindt zich een tweede magneet die, als de auto boven de basis wordt geparkeerd, door de magneet in het basisstation aan het draaien wordt gebracht. De draaiende magneet in de auto drijft een generator aan die de accu’s laadt. Het nieuwe systeem is met succes in de praktijk getest met elektrische transportauto’s op de campus van de universiteit. Hierbij is gebleken dat het metaal in de carrosserie en een beetje scheef parkeren geen invloed hebben op de goede werking.