Het is bijna niet te geloven dat er een meningsverschil kan zijn over het vermogen van een elektromotor, want het bepalen van het vermogen is bij elektrische aandrijvingen veel eenvoudiger dan bij verbrandingsmotoren. Toch klagen meer dan honderd Noorse Tesla-rijders over te weinig vermogen...
 
Het afgegeven vermogen van een elektromotor wordt natuurlijk rechtstreeks bepaald door het opgenomen elektrisch vermogen en het rendement. Omdat dat laatste heel hoog is en als het eenmaal is bepaald ook behoorlijk constant is en nauwelijks afhankelijk is van omgevingsfactoren, zou het een fluitje van een cent moeten zijn om het werkelijk afgegeven vermogen van een elektrische aandrijving te bepalen. Maar als de meer dan 100 Noorse Tesla-rijders gelijk krijgen, dan is zelfs zo’n simpel (en gemakkelijk te controleren) feit, gunstiger voorgesteld dan het werkelijk is. De kwestie doet denken aan de beruchte sjoemelsoftware bij de dieselmotoren van Volkswagen en consorten. Alleen gaat het nu over motorvermogen en niet over uitlaatgassen.
 
In elk geval hebben de bezitters van een Tesla model S P85D zich erover beklaagd, dat hun auto in plaats van de in de reclame beloofde 700 PK niet meer dan 469 PK leverde. Dat is, als het wordt aangetoond, toch wel iets meer dan een normale spreiding die voorkomt binnen een serie en klinkt alsof Tesla de prestaties opzettelijk mooier heeft voorgesteld dan ze zijn. De Noorse Tesla-rijders hebben een proces aangespannen om te zien of ze recht hebben op een schadevergoeding. Naar verluidt hebben ze een korting van ongeveer 6.000 € geëist. De eerste hoorzitting zal plaatsvinden in december. Tesla zelf ontkent. Volgens hen is het maximale vermogen van het automodel zelfs in de reclame eerder bescheidener voorgesteld dan de werkelijkheid. Het wordt spannend...