REVIEW: Goedkope acculader / -trainer
De Honda is overigens prima wat betreft koude start en betrouwbaarheid. Er is alleen maar een 12V-druppellader nodig om de Yuasa loodaccu door de winter te helpen. Om verrassingen te voorkomen moet de oude Sparta zo ongeveer na iedere rit in de garage worden opgeladen. Het is een 15-pk tweetakt tweecilindermotor met alleen een kickstarter, die door zijn compressie, dubbele ontstekingsspoelen en dubbele contactpuntensets geen koude start heeft als de accuspanning lager is dan 6,20 V. Daarboven is er geen enkel probleem en start de motor onmiddellijk. Voor ingewijden: de koude-start-verbranding bij een tweetakt is erg afhankelijk van de vonkspanning. En in 1956 hadden ze nog geen CDI.
Vorige winter hielden beide motoraccu’s een succesvolle winterslaap op een passend ingestelde Delta-labtafelvoeding. Zo eens in de vier weken wisselde ik tussen de 6V- en de 12V-accu en ontlaadde ik de geladen accu met een lamp. Zo nu en dan miste ik de Delta-voeding op mijn werkplek en ook vond ik het langdurige energieverbruik uit het lichtnet niet prettig – het is een klassieke 0-15 V / 3 A lineair geregelde voeding uit de jaren 1980. Zelfs de ongeveer 50 milliampère naar de accu in de verlengde druppellaadfase kwam overeen met 5 – 10 watt uit het stopcontact.
Dus wilde ik een moderne lader met de volgende eigenschappen:
• Compact en licht
• Volledig veilig
• Automatisch
• Voorzichtig met mijn accu’s
• 6 V en 12 V, auto-detect indien mogelijk
• Langzaam laden en druppelladen
• Lood- en gel-accu’s
• Aansluiten en niet meer naar om hoeven te kijken
• Prijs: <0,33 x [nieuwe 12V/14Ah motorfietsaccu]
Wat ik niet nodig had, was “snel laden @ veel ampères” en/of “starthulp”.
Ik rijd in de winter niet op deze motoren, en met het vooruitzicht van ongeveer vier maanden winterslaap voor mijn accu’s startte ik een zoektocht op het internet naar een geschikte lader. Ik vond een site die precies had wat ik zocht, “vanwege de enorme vraag” afgeprijsd van een belachelijke €80 naar slechts €20 plus verzendkosten! De afbeelding van de lader kwam me bekend voor en ik herinnerde mij dat ik het apparaat in het voorjaar bij de Action had gezien.
Ik vond de constructie er goed genoeg uitzien en een wereld van verschil maken met de andere Taiwanese maar ook Duitse, Amerikaanse en Engelse motor- / boot- / sneeuwscooter-laders die ik had gezien. De behuizing is stevig (IP65 gecertificeerd) en de gelijkspanningskabels en -connectors zijn absoluut bestand tegen de maximale uitgangsstroom van 1 A (bij 12 V). Er zijn twee gepolariseerde (dus foolproof) adapterkabels om uw accu mee te verbinden: een met veerklemmen en een met kabelogen. Deze laatste is ideaal voor mijn motoraccu’s die, in tegenstelling tot de massieve ronde polen van de meeste autoaccu’s, zijn voorzien van rechthoekige aansluitingen met een gat in het midden. In het geval van mijn motoraccu’s zijn de klemmen te groot voor een betrouwbare verbinding. Met de kabelogen kan echter een stevige verbinding worden gemaakt door dezelfde bouten en moeren te gebruiken waarmee normaal de + en – kabels van de motor worden vastgemaakt. Uiteraard is dit een fluitje van een cent als de accu niet in de motor zit en op een veilige plaats in de garage of op zolder staat.
• Normale kortsluiting, gedurende 1 uur.
• Dynamische kortsluiting in de stijl van Bob Pease; vonken trekken door een grove vijl over de uitgangscontacten te halen*.
• Kickstarten van een 12-V Chinese scooter (28V/150ms-pieken gedurende ongeveer 1 seconde)
• Aansluiten van 30 volt met verkeerde polariteit, afkomstig van een 30A-voeding.
• Idem, afkomstig van een geladen 30 mF elektrolytische condensator.
• Blootstellen aan 5 watt UHF-vermogen uit een portable transceiver op een afstand van 30 cm.
• Aansluiten van een 24-volt-vrachtwagenaccu met correcte polariteit.
• Er overheen morsen van motorolie.
• Kort onderdompelen in water en in bier.
*met deze ultieme test kan zelfs in de duurste voedingsapparaten met de allerbeste specificaties een totale verwoesting worden aangericht!
Er gebeurde niets opzienbarends en ik was teleurgesteld dat zelfs onder de meest barre omstandigheden de FOUT-indicatorlamp niet oplichtte. Verdorie, dit ding overleefde alles!
Vorige winter hielden beide motoraccu’s een succesvolle winterslaap op een passend ingestelde Delta-labtafelvoeding. Zo eens in de vier weken wisselde ik tussen de 6V- en de 12V-accu en ontlaadde ik de geladen accu met een lamp. Zo nu en dan miste ik de Delta-voeding op mijn werkplek en ook vond ik het langdurige energieverbruik uit het lichtnet niet prettig – het is een klassieke 0-15 V / 3 A lineair geregelde voeding uit de jaren 1980. Zelfs de ongeveer 50 milliampère naar de accu in de verlengde druppellaadfase kwam overeen met 5 – 10 watt uit het stopcontact.
Dus wilde ik een moderne lader met de volgende eigenschappen:
• Compact en licht
• Volledig veilig
• Automatisch
• Voorzichtig met mijn accu’s
• 6 V en 12 V, auto-detect indien mogelijk
• Langzaam laden en druppelladen
• Lood- en gel-accu’s
• Aansluiten en niet meer naar om hoeven te kijken
• Prijs: <0,33 x [nieuwe 12V/14Ah motorfietsaccu]
Wat ik niet nodig had, was “snel laden @ veel ampères” en/of “starthulp”.
Ik rijd in de winter niet op deze motoren, en met het vooruitzicht van ongeveer vier maanden winterslaap voor mijn accu’s startte ik een zoektocht op het internet naar een geschikte lader. Ik vond een site die precies had wat ik zocht, “vanwege de enorme vraag” afgeprijsd van een belachelijke €80 naar slechts €20 plus verzendkosten! De afbeelding van de lader kwam me bekend voor en ik herinnerde mij dat ik het apparaat in het voorjaar bij de Action had gezien.
Wat? Dunlop?
Ik was blij om de “Dunlop Automotive 5-stage 6V / 12V battery charger” voor €11,95 bij een Action in de buurt te vinden en ik kocht er twee (samen met een 3-kanaals HDMI-switch). Twee opmerkelijke dingen: ten eerste is de fabrikant een Nederlands bedrijf en ten tweede waren er zowel buitenop als binnenin de verpakking veel technische termen en afbeeldingen te zien, zoals een ideale gel-type laadcurve en woorden zoals volt en ampère, allemaal met de juiste symbolen en met decimale komma’s (wat de Nederlandse oorsprong van het product onderstreepte). Ook was eenvoudig vast te stellen dat het een in Taiwan gefabriceerd product met CE-goedkeuring betrof.Ik vond de constructie er goed genoeg uitzien en een wereld van verschil maken met de andere Taiwanese maar ook Duitse, Amerikaanse en Engelse motor- / boot- / sneeuwscooter-laders die ik had gezien. De behuizing is stevig (IP65 gecertificeerd) en de gelijkspanningskabels en -connectors zijn absoluut bestand tegen de maximale uitgangsstroom van 1 A (bij 12 V). Er zijn twee gepolariseerde (dus foolproof) adapterkabels om uw accu mee te verbinden: een met veerklemmen en een met kabelogen. Deze laatste is ideaal voor mijn motoraccu’s die, in tegenstelling tot de massieve ronde polen van de meeste autoaccu’s, zijn voorzien van rechthoekige aansluitingen met een gat in het midden. In het geval van mijn motoraccu’s zijn de klemmen te groot voor een betrouwbare verbinding. Met de kabelogen kan echter een stevige verbinding worden gemaakt door dezelfde bouten en moeren te gebruiken waarmee normaal de + en – kabels van de motor worden vastgemaakt. Uiteraard is dit een fluitje van een cent als de accu niet in de motor zit en op een veilige plaats in de garage of op zolder staat.
Bijna-destructief testen
Ik liet de ene lader in de blisterverpakking en besloot de andere te pesten om te kijken of deze ongelukken in ‘garage-stijl’ zou overleven zoals:• Normale kortsluiting, gedurende 1 uur.
• Dynamische kortsluiting in de stijl van Bob Pease; vonken trekken door een grove vijl over de uitgangscontacten te halen*.
• Kickstarten van een 12-V Chinese scooter (28V/150ms-pieken gedurende ongeveer 1 seconde)
• Aansluiten van 30 volt met verkeerde polariteit, afkomstig van een 30A-voeding.
• Idem, afkomstig van een geladen 30 mF elektrolytische condensator.
• Blootstellen aan 5 watt UHF-vermogen uit een portable transceiver op een afstand van 30 cm.
• Aansluiten van een 24-volt-vrachtwagenaccu met correcte polariteit.
• Er overheen morsen van motorolie.
• Kort onderdompelen in water en in bier.
*met deze ultieme test kan zelfs in de duurste voedingsapparaten met de allerbeste specificaties een totale verwoesting worden aangericht!
Er gebeurde niets opzienbarends en ik was teleurgesteld dat zelfs onder de meest barre omstandigheden de FOUT-indicatorlamp niet oplichtte. Verdorie, dit ding overleefde alles!
Read full article
Hide full article
Discussie (22 opmerking(en))