Het Russische bedrijf Kalashnikov maakt niet alleen wapens zoals het bewonderde/gevreesde aanvalsgeweer AK-47, maar produceert ook elektrische motorfietsen en voertuigen (zoals de ‘Ovum’ die tijdens het WK voetbal dit jaar gebruikt is).

CV-1

Onlangs presenteerde het bedrijf tijdens een evenement in de buurt van Moskou zijn antwoord op de elektrische voertuigen van Tesla. Het knalblauwe prototype van de CV-1 is wat de vormgeving betreft gebaseerd op de IZh 2125 Kombi die vanaf begin jaren ’70 in de voormalige Sovet-Unie is geproduceerd.

Het bedrijf verklaarde tijdens de presentatie dat de nieuwe ‘supercar’ van complexe en revolutionaire technologie gebruik maakt die het bedrijf op gelijke hoogte moet brengen met producenten van elektrische auto’s zoals Tesla.

Actieradius

De CV-1 ziet er tamelijk ouderwets uit
(foto: Kalashnikov).
Zodra de CV-1 volledig ontwikkeld is, moet hij een actieradius hebben van ongeveer 350 kilometer op één enkele acculading. Daarbij bereikt het voertuig vanuit stilstand in 6 seconden een snelheid van 100 km/h. Dat is iets minder dan de Tesla Model 3 (op een long-range accu haalt die bijna 500 km, bij een acceleratie tot 100 km/h in 3,5 seconde).

Kleine Igor

Omstreeks dezelfde tijd toonde Kalashnikov de Igorek (‘kleine Igor’), een vier meter hoge en 4,5 ton zware bemande robot, bedoeld voor constructiewerkzaamheden maar ook voor militaire doeleinden. In een tijd waar robots steeds kleiner, lichter en slimmer worden, oogstte het bedrijf spot met het ouderwetse, lomp-massieve ontwerp dat zo uit de film ‘Aliens’ weggelopen kon zijn. In 2020 hoopt Kalashnikov een verbeterde versie van kleine Igor te presenteren.
 

Video: Ruptly