Zelfrijdende tram in India krijgt toch een bestuurder
28 december 2017
op
op
Deze week stelde de premier van India een tramtraject in de hoofdstad Nieuw-Delhi open, dat bestemd is voor automatische „zelfrijdende” trams. Maar de komende 1 of 2 jaar zal er toch een bestuurder aan boord zijn.
Om te beginnen: premier Narendra Modi maakte bij de feestelijke ingebruikname een korte rit op een gedeelte van de 12,6 kilometer lange Magenta-lijn, die het zuidelijke deel van Nieuw-Delhi via een brug verbindt met de vanwege de IT-industrie bekende satellietstad Noida. Volgens Delhi Metro Rail Corp. zal op deze sterk geautomatiseerde treinstellen de eerste één of twee jaar een bestuurder aanwezig zijn. Maar in de toekomst gaat hij misschien toch autonoom rijden, zoals oorspronkelijk gepland.
De achtergrond van deze schijnbare tegenspraak: één van de nieuwe treinen is pas enkele weken geleden dwars door een muur gereden in een depot en daarom twijfelt men nu aan de betrouwbaarheid en rijpheid van de automatiseringstechniek. Volgens Delhi Metro was de oorzaak juist een menselijke fout, want arbeiders hadden vergeten remmen weer te activeren, nadat ze die voor onderhoudswerkzaamheden hadden gedeactiveerd. Daardoor rolde de trein een helling af en ramde een wand. Dus dat viel allemaal reuze mee, zou je denken.
De Magenta Line is de nieuwste uitbreiding van Delhi Metro Systems, dat 15 jaar geleden is begonnen en meer dan 200 kilometer spoor omvat. De uitbreiding vergemakkelijkt het woon-werkverkeer voor veel inwoners van Delhi, omdat de overbelasting van de straten en de luchtvervuiling net als in China ernstige problemen veroorzaken.
Om te beginnen: premier Narendra Modi maakte bij de feestelijke ingebruikname een korte rit op een gedeelte van de 12,6 kilometer lange Magenta-lijn, die het zuidelijke deel van Nieuw-Delhi via een brug verbindt met de vanwege de IT-industrie bekende satellietstad Noida. Volgens Delhi Metro Rail Corp. zal op deze sterk geautomatiseerde treinstellen de eerste één of twee jaar een bestuurder aanwezig zijn. Maar in de toekomst gaat hij misschien toch autonoom rijden, zoals oorspronkelijk gepland.
De achtergrond van deze schijnbare tegenspraak: één van de nieuwe treinen is pas enkele weken geleden dwars door een muur gereden in een depot en daarom twijfelt men nu aan de betrouwbaarheid en rijpheid van de automatiseringstechniek. Volgens Delhi Metro was de oorzaak juist een menselijke fout, want arbeiders hadden vergeten remmen weer te activeren, nadat ze die voor onderhoudswerkzaamheden hadden gedeactiveerd. Daardoor rolde de trein een helling af en ramde een wand. Dus dat viel allemaal reuze mee, zou je denken.
De Magenta Line is de nieuwste uitbreiding van Delhi Metro Systems, dat 15 jaar geleden is begonnen en meer dan 200 kilometer spoor omvat. De uitbreiding vergemakkelijkt het woon-werkverkeer voor veel inwoners van Delhi, omdat de overbelasting van de straten en de luchtvervuiling net als in China ernstige problemen veroorzaken.
Read full article
Hide full article
Discussie (0 opmerking(en))