Zuinige waterstofauto
11 juni 2019
op
op
Waterstof als voertuigbrandstof wint langzaamaan terrein. Het Green Team Twente heeft het nieuwste model van zijn zuinige waterstofauto gepresenteerd. Het team doet ook ook dit jaar weer mee aan de Shell Eco-Marathon begin juli in Londen.
Green Team Twente wist in 2018 zijn titel tijdens de Shell Eco-Marathon niet te prolongeren; de ploeg is natuurlijk dit jaar gebrand op succes. De focus lag tijdens de bouw daarom vooral op het nog betrouwbaarder maken van de auto. Tijdens de laatste race traden er onverwachte problemen op, onder andere veroorzaakt door extreme hitte en elektromagnetische interferentie.
Daarnaast heeft het team dit jaar een model gemaakt dat de optimale rijstrategie bepaalt. Met dit model kan precies worden bepaald hoe snel moet worden gereden en hoe bochten moeten worden genomen – alles om zo efficiënt mogelijk te rijden.
Green Team Twente wist in 2018 zijn titel tijdens de Shell Eco-Marathon niet te prolongeren; de ploeg is natuurlijk dit jaar gebrand op succes. De focus lag tijdens de bouw daarom vooral op het nog betrouwbaarder maken van de auto. Tijdens de laatste race traden er onverwachte problemen op, onder andere veroorzaakt door extreme hitte en elektromagnetische interferentie.
Nieuwe brandstofcel
Het hart van de auto, de brandstofcel, is dit jaar vernieuwd. Dit systeem maakt van waterstof en zuurstof elektriciteit die voor de elektromotoren en dus voor de aandrijving van de wielen wordt gebruikt. Vergeleken met het oude systeem is deze nieuwe brandstofcel een stuk efficiënter en werkt deze beter bij hogere temperaturen. Zodoende zorgt deze brandstofcel voor meer zekerheid tijdens de race.Perfectionering van de auto
Naast de brandstofcel zijn er ook vele andere onderdelen vernieuwd. Zo is de versnellingsbak compleet herontworpen, is de cardanas een stuk lichter gemaakt en is de elektronica zo aangepast dat deze beter tegen interferentie bestand is.Daarnaast heeft het team dit jaar een model gemaakt dat de optimale rijstrategie bepaalt. Met dit model kan precies worden bepaald hoe snel moet worden gereden en hoe bochten moeten worden genomen – alles om zo efficiënt mogelijk te rijden.
Living lab
Het team is dit jaar bovendien een project aangegaan met de UT met doel een proeftuin met tiny houses te bouwen op de campus. In deze proeftuin kunnen verschillende duurzame technieken, waaronder waterstof, worden geïntegreerd en getest. Met dit project kunnen bedrijven en onderzoeksgroepen hun projecten eventueel sneller ontwikkelen en marktrijp maken. Daarnaast wordt het sociale aspect van wonen in zo’n huis bekeken, om te zien wat voor effect dit heeft op de bewoners en hoe een duurzame leefstijl kan worden gestimuleerd.Read full article
Hide full article
Discussie (17 opmerking(en))